Yoga

Yinyoga

Yinyoga är en stillsam form av mjuk och meditativ yoga som sänker stressnivån och ökar vårt fokus.

Yinyoga släpper på spänningar i kroppen och ökar genomströmningen i bindväven, gör oss mjukare och lindrar värk. Samtidigt tränar vi medveten närvaro. Genom yinyoga stärker vi det parasympatiska nervsystemet och sänker nivåerna av stresshormoner. En aktiv vila för kropp och själ. Yinyoga passar alla människor och alla kroppar.

I yinyoga stannar vi i en och samma position i flera minuter och släpper försiktigt på spänningar. En sorts passiv stretch. Vi stretchar inte muskler, utan går in i en position och där slappnar vi av och låter ligament och inre bindväv släppa efter. De flesta positioner är enkla och görs sittande eller liggande.

Yinyoga kräver inga förkunskaper. Det viktiga är att du har mjuka kläder som inte tar emot i rörelserna, t ex tights och linne/t-shirt, inga skor.

Restorative yoga – återhämtningsyoga

Restorative – nyckeln till ökat välbefinnande

Vår kropp och sinne är i behov av vila för att fungera optimalt. Viktiga flöden och processer i kroppen ges utrymme att aktiveras medans andra stängs av när vi är i vila. Genom återhämtning stimulerar vi vårt parasympatiska nervsystem som är mest aktivt vid vila och i lugna situationer då kroppens reserver byggs upp.

Stärkande, meditativt och återhämtande

Restorative Yoga är en stärkande, meditativ och terapeutisk form av yoga som erbjuder en djupare avslappning för fysisk, mental och själslig återhämtning.

Restorative handlar om återhämtning av kropp och sinne genom utvalda tekniker och positioner för att uppnå maximal avlastning.
För många kan Restorative kännas utmanande då vi tillåter oss att släppa kontrollen för att komma ner i varv och slappna av på djupet.

Hur går ett pass till?

Vi börjar med att placera kroppen i sköna och bekväma positioner som vi stannar i 5 till 20 minuter. Vi stannar i positionerna under en längre tid för att tillåta oss att helt och hållet slappna av och sjunka djupare in i ställningen.

Varje restorative position ger oss en djupare avslappning, men även en enstaka position kan räcka när man är i början av sin praktik, har svårt att slappna av eller har ont om tid.

Under ett restorativt pass använder vi flera så kallade props (tillbehör) för att avlasta kroppen. Eftersom det här är en central del av den restorativa yogan är olika tillbehör såsom klossar, filtar, bolster eller liknande redskap viktiga för att verkligen kunna slappna av fullt ut. Självklart kan du använda kuddar, filtar, böcker, handdukar och andra lämpliga tillbehör när du utövar restorative hemma.

Fördelar med Restorative Yoga

Det parasympatiska nervsystemet hjälper den mentala och fysiska kroppen att skapa balans genom:

  • Förbättrad sömnkvalitet
  • Muskler slappnar av
  • Produktion av stresshormoner minskar
  • Pulsen går ner
  • Hjärtat pumpar med mindre kraft
  • Sänkt blodtryck
  • Ökad salivutsöndring
  • Ökade tarmrörelser
  • Förbättrad matsmältningen
  • Ökad lust
  • Ökat fokus och sinnesnärvaro